Banken gaan klanten die vaak rood staan doorsturen naar verschillende soorten schuldhulpverlening. Hiermee willen ze om voorkomen dat de klanten probleemschulden krijgen.
Ook als je bijvoorbeeld snel je spaargeld opmaakt of betalingen van een banklening mist, wijst de bank je op de website Geldfit.
In Nederland kampen 1,4 miljoen huishoudens met risicovolle of problematische schulden. Dat laatste begint vaak met betalingsachterstanden. Circa 2,3 miljoen Nederlandse huishoudens hebben structurele betalingsachterstanden, bijvoorbeeld bij de woningcorporatie, het energiebedrijf of de zorgverzekering. Het duurt vaak jaren voor mensen passende hulp krijgen en in die tijd loopt de schuld soms op tot tienduizenden euro’s.
“Schulden gaan gepaard met veel kosten en persoonlijk leed en daar willen we verandering in brengen”, zegt ING-directeur Vincent van den Boogert in het NOS Radio 1 Journaal. “Banken signaleren problemen door teruglopend spaargeld of vaak rood staan, en geven mensen een seintje en verwijzen ze door naar de site Geldfit.”
Via Geldfit kun je met iemand chatten, bellen of mailen over je geldproblemen. Ook kan je een test doen, waarbij gevraagd wordt welke rekeningen je wel en niet kan betalen.
Afhankelijk van hoe groot je geldproblemen zijn, kun je worden doorverwezen naar een van deze hulpvarianten:
- Online zelfhulp
- Online hulp van een vrijwilliger van de organisatie fiKks
- Hulp van een lokale vrijwilliger, bijvoorbeeld van Humanitas of SchuldHulpMaatje
- Professionele schuldhulp of schuldhulpverlening via een aantal gemeentes
Tot nu toe doen Den Haag, Deventer, Zwolle, Zoetermeer, Delft, Hoogeveen, Soest, Wijk bij Duurstede en Den Bosch mee aan het initiatief, maar het idee is dat dat er snel meer worden.
je mag ons natuurlijk ook bellen of mailen
bron: nos.nl